RIP Internet Explorer: End of life nærmer sig

RIP Internet Explorer: End of life nærmer sig

4. Oktober 2021

Efter mere end to årtier er tiden ved at rinde ud for Internet Explorer. Microsoft har siden november sidste år været i gang med den gradvise udfasning og overgang til udelukkende at understøtte den nye Edge browser - legacy Edge lægges nemlig også i graven. Hvis I stadig benytter Explorer eller legacy Edge i jeres virksomhed, er det tid til at få kigget på, hvordan I får sagt ordentligt farvel. 

Rigtig mange bruger stadig Explorer eller legacy Edge i deres daglige arbejde. For eksempel når de skal tilgå deres 365-applikationer som sharepoint og Onedrive. Det vil de stadig kunne gøre et stykke tid endnu, men ikke uden risici.  

Allerede nu vil der være en række problemer forbundet med at bruge Explorer og legacy Edge:

  • Hastighedsudfordringer. At det simpelthen begynder at gå langsommere og langsommere
  • Et lavere sikkerhedsniveau fordi Microsoft ikke længere kommer med de vanlige opdateringer på området, hvilket gør brugere af browseren til en særligt attraktivt mål for it-kriminelle
  • En dårligere brugeroplevelse og øgede driftsomkostninger på grund af ovenstående   

Med afsæt i de nuværende problemstillinger og det faktum at udfordringerne kun vil vokse frem imod den endelige dato for end of life, d. 15. juni 2022, er det vores klare anbefaling, at du og dine kollegaer benytter situationen til at få gennemgået jeres forbrug af browsere. Både for at imødekomme end of life-problematikkerne, men også for at se om I måske kan gøre tingene smartere (og billigere) i det hele taget. 

I en almindelig virksomhed er det ikke unormalt at der er gang i flere forskellige browsere. Det ene system tilgås med Explorer, mailen via Edge og internettet med Chrome. 

Det kan give mening for den enkelte, men som helhed er det altid bedst at arbejde imod ensretning og en standardiseret løsning med så få browsere som muligt. Det giver nemlig en række fordele:

  • En bedre sikkerhedsprofil
  • Nemmere support på tværs af medarbejdere 
  • Et mere effektivt it-forbrug og dermed lavere omkostninger    




Support